Posty

Wyświetlanie postów z października 26, 2020

26.10.2020 r. - kl. 8 - WIEDZA O SPOŁECZEŃSTWIE

  26.10.20 r. – wiedza o społeczeństwie – kl. 8 Temat: Prawa człowieka. 1.       Proszę zapoznać się z tekstem podręcznika, s. 42-43. 2.       Odpowiedz na pytania: a)      Czym są prawa człowieka? b)      Wymień podstawowe dokumenty mówiące o prawach człowieka – z XVIII i XX wieku. c)       Przedstaw najważniejsze postanowienia „Powszechnej deklaracji praw człowieka”. Określ, jakie było znaczenie tego dokumentu dla upowszechnienia się praw człowieka na świecie. 3.       ZAD. DOM.: zad.1 s.45 pisemnie oraz p.2b)- (patrz wyżej) –PISEMNIE. 4.       Zachęcam do obejrzenia i refleksji nad przestrzeganiem praw człowieka: Prawa człowieka dawniej i dziś(Wojciech Jagodziński)- https://www.youtube.com/watch?v=-fRjQ-IQ4Gk – 5:05  

26.10.2020 r. - kl.7 - HISTORIA

  26.10.20 r. – HISTORIA – kl. 7 Temat: Wiosna Ludów na ziemiach polskich. 1.       Przypomnij: a)      Wyjaśnij, co oznacza nazwa: Wiosna Ludów. b)      Wymień przyczyny wybuchu Wiosny Ludów w Europie. c)       Czy rewolucjonistom udało się zrealizować swoje postulaty (narodowe i demokratyczne)? 2.       Zapisz temat lekcji. 3.       Zapoznaj się z tekstem w podręczniku, s.41-44. 4.       Wykonaj polecenia : a)      Opisz przebieg Wiosny Ludów na ziemiach polskich w zaborze pruskim i pod zaborem austriackim (przyczyny – przebieg – skutki). – notatka do oceny b)      Dlaczego nie doszło do takich wystąpień na ziemiach polskich pod zaborem rosyjskim (min. w Królestwie Polskim)? – ustnie 5.       Zachęcam: Wiosna ludów na ziemiach polskich - Klasa 7 - Lekcje historii pod ostrym kątem-yt-               https://www.youtube.com/watch?v=crqBHIEkArE

26.10.2020 r.- kl.5 - ZAJĘCIA Z WYCHOWAWCĄ

  26.10.2020 r. – kl. 5 – Zajęcia z wychowawcą Temat: Muszę czy chcę się uczyć i dlaczego?   Zastanów się i odpowiedz: 1.       Dlaczego warto się uczyć?       Zdobywanie wiedzy wymaga trudu, wysiłku, samozaparcia i poświęcenia. Osiągnięcie wiedzy i zdobycie mądrości życiowej to ważny cel w życiu.     W okresie zaborów, od XVIII do XX wieku, gdy nie było państwa polskiego na mapie Europy, zaborcy ziem polskich: Rosja, Prusy ( a od II. poł. XIX w Niemcy) i Austria prowadzili wobec nas politykę wynaradawiania: rusyfikacji i germanizacji. Zakazano Polakom posługiwania się językiem polskim, niszczono polską kulturę. Mimo wszystko Polacy nie poddali się. W tajemnicy przed zaborcami uczyli dzieci języka polskiego, czytali naszą literaturę – działały tajne biblioteki i robili wszystko, żeby zdobyć wszechstronną wiedzę oraz zachować polskie tradycje.      W   czasie II wojny światowej okupanci ziem polskich:   Niemcy i Rosjanie nasilili podobne wrogie działania wobec Polaków.

Klasa VI, język angielski, 26.10.2020r.

 Lesson Topic:Past Simple and Past Continuous- ćwiczenia.   Ćw.1 Przetłumacz zdania na język angielski (użyj Past Simple) 1.Ja byłem w kinie wczoraj.  2.My graliśmy w piłkę nożną w zeszłym tygodniu. 3.Moja mama kupiła dużo słodyczy. 4.My zjedliśmy pizzę. 5.Oni wygrali wyścig.   Ćw.2 Przetłumacz zdania na język angielski (użyj czasu Past Continuous) 1.My oglądaliśmy tv wczoraj wieczorem. 2.Marek jeździł rowerem całe popołudnie. 3. Wczoraj o 5 grałem na gitarze. 4.Ty pomagałeś rodzicom w ogrodzie. 5.Ona sprzątała swój pokój całą sobotę. Proszę o wykonanie zadań w ćwiczeniach  związanych z tymi dwoma czasami.

26.10 poniedziałek, klasa V - MATEMATYKA

 Temat: Własności liczb naturalnych - zadania. 1. Zapisz temat lekcji w zeszycie. 2. Przypomnij sobie wiadomości z działu "Własności liczb naturalnych" - podręcznik strony 46-62 (informacje do lekcji przed zadaniami). 3. Wykonaj  w zeszycie zadania z podręcznika strona 65 - "Przed klasówką".

26. 10.2020 r. - kl. 4 - PRZYRODA

                26.10.2020 r. – kl. 4 – PRZYRODA Temat: Woda występuje w trzech stanach skupienia. 1 .Przypomnij: a)      W jakich stanach skupienia ( w jakiej postaci) występują substancje? b)      Czym charakteryzują się ciała stałe? Jakie mają cechy ciała stałe (pamiętaj: plastyczne, sprężyste, kruche)? Podaj przykłady. c)       Jakie właściwości mają gazy? d)      Jakie właściwości mają ciecze? 2. Zapisz temat lekcji. 3. Zapoznaj się z tekstem w podręczniku – s. 29 -31. 4. Odpowiedz pisemnie na pytania: a)   W jakich stanach skupienia   występuje woda w przyrodzie? b) Na czym polega parowanie, skraplanie, krzepnięcie i topnienie? 5. Zapoznaj się z budową i zasadami działania termometru cieczowego. ( s. 30). 6. Wykonaj doświadczenie – s. 31. 7. ZAD.DOM. – ZĆw., zad. 1 i 2 s. 19. 8. Zachęcam: a) Przyroda wiedza w pigułce woda występuje w 3 stanach skupienia, yt – 4:51   https://www.youtube.com/watch?v=eQkIgGPSW3 b) Mały przyrodnik, odc. 3, Stany sk

26.10 poniedziałek, kółko biologiczne, klasa 7

Obraz
 Temat: Układ pokarmowy- ćwiczenia i zadania. W zeszycie do biologii ( na końcu) zapisz odpowiedzi do następujących zadań: Zad. 1 Zaobserwuj w lusterku swoje uzębienie. Rozpoznaj, nazwij i policz kolejne zęby, zaczynając od środka łuku zębowego. Zapisz wyniki obserwacji w postaci wzoru zębowego. Do porównania wykorzystaj zapis wzoru zębowego osoby o pełnym uzębieniu. Zad. 2 Wykonaj zadanie ukryte pod linkiem  https://wordwall.net/pl/resource/950202/uk%C5%82ad-pokarmowy Zad. 3 Rozwiąż krzyżówkę: https://wordwall.net/pl/resource/354381/uk%C5%82ad-pokarmowy Zad. 4 Zagraj w ruletkę: https://wordwall.net/pl/resource/754711/uk%C5%82ad-pokarmowy Zad. 5 Posegreguj na grupy: https://wordwall.net/pl/resource/667382/biologia/biologia-vii-uk%c5%82ad-pokarmowy Zad. 6 Rozwiąż test: https://wordwall.net/pl/resource/719499/biologia/uk%c5%82ad-pokarmowy-czi

26.10.2020 r. -kl.5 - HISTORIA

  26.10. 2020 r. – HISTORIA - KL. 5 Temat: W demokratycznych Atenach.       1. Przypomnij: a)       Położenie Hellady, początki cywilizacji, warunki środowiska naturalnego (kraina górzysta, nadmorska, klimat śródziemnomorski), zajęcia mieszkańców, kolonizacja grecka.            2 .  Zapisz temat lekcji.        3.   Zapoznaj się z tekstem podręcznika, s.45- 48.       4.    Zapisz odpowiedzi na pytania: a)       Czym były Ateny? (odp.: POLIS, czyli miasto-państwo). Ateny leżały w krainie zwanej ATTYKĄ. b)       Jaka forma rządów była w Atenach? (odp.: DEMOKRACJA) c)       Na czym polega demokracja? (można wziąć informację ze s 45 i.48, w Zapamiętaj). d)       Wymień najważniejsze instytucje i urzędy w demokratycznych Atenach oraz ich uprawnienia. (Można w formie tabeli: zgromadzenie ludowe, rada, strateg, sędzia) e)       Na czym polegał sąd skorupkowy? f)        Wymień obowiązki OBYWATELA ateńskiego. g)       Jakie były różnice w położeniu i zajęciach kobiet i mę

26.10 poniedziałek, biologia, klasa 8

 Temat: Dziedziczenie płci u człowieka. 1. Chromosomy płci. U człowieka w komórkach ciała ( somatycznych), za wyjątkiem komórek rozrodczych występuje 46 chromosomów. 22 pary to tzw. autosomy, zaś 2 pozostałe to chromosomy płci. U kobiety- XX U mężczyzny- XY Przeanalizuj krzyżówkę dotyczącą problemu kto rodzi się częściej- dziewczynki czy chłopcy? (str. 33) 2. Cechy sprzężone z płcią. Chromosomy płci głównie determinują płeć, ale okazuje się, że są tam również geny wpływające na inne cechy np. rozróżnianie barw, krzepnięcie krwi. W chromosomie X znajdują się allele związane z tymi cechami. Nie ma zaś ich odpowiedników w chromosomie Y, który jest chromosomem mniejszym. Przeczytaj jak dziedziczone są hemofilia i daltonizm- str. 33 napisz, kogo nazywamy "nosicielem" Wykonaj zadania w zeszycie ćwiczeń- str. 21- 23

26.10 poniedziałek, klasa VI - MATEMATYKA

 Temat: Kąty w trójkątach i czworokątach. 1. Zapisz temat lekcji w zeszycie. 2. Przypomnij sobie wiadomości z podręcznika strony 62-63. 3. Wykonaj ćwiczenia w zeszycie ćwiczeń na stronach 31-32.

26.10 poniedziałek, chemia, klasa 7

 Temat: Azot, gazy szlachetne, para wodna- składniki powietrza.   1. Właściwości azotu. Wypisz je ze strony 49 z podręcznika 2. Gazy szlachetne. Wypisz nazwy 6 gazów szlachetnych z rozkładanego układu okresowego pierwiastków (na końcu podręcznika) - ostatnia kolumna, oznaczone czarnym trójkątem w prawym górnym rogu. Napisz, skąd wzięła się nazwa "szlachetne"- str. 50 podręcznik Wypisz właściwości gazów szlachetnych- str. 50 podręcznik Na jakie kolory świecą gazy szlachetne? Gdzie znalazły zastosowanie gazy szlachetne? 3. Para wodna. Od czego zależy ilość pary wodnej w powietrzu? Do czego służy higrometr? Co oznacza słowo "higroskopijność"? Wypisz przykłady substancji higroskopijnych. Wykonaj zadanie 2, 5 ze str. 52 w podręczniku.

26.10 poniedziałek, chemia, klasa 8

Obraz
Temat: Odczyn roztworu- skala pH. Witam Was na dzisiejszej chemii ;) To ostatni temat przed sprawdzianem. Dotyczy odczynu roztworu. Zapoznaj się z doświadczeniem 1, umieszczonym pod linkiem: https://epodreczniki.pl/a/odczyn-roztworow/DSGuB6r4w Następnie napisz w zeszycie, co oznacza pojęcie: " odczyn roztworu " (str. 55- "Zapamiętaj") Przerysuj do zeszytu skalę pH - str. 52 Wypisz nazwy wskaźników kwasowo- zasadowych oraz napisz, co to jest pehametr . Na zakończenie zapisz, jakie jest znaczenie odczynu roztworu- str. 54 Kolejna lekcja chemii w środę- powtarzamy wiadomości o kwasach.

26.10 poniedziałek, biologia, klasa 7

Obraz
 Temat: Budowa i rola układu pokarmowego. Witam Was na dzisiejszej biologii.  Zajmiemy się układem pokarmowym- poznamy jego narządy i pełnione przez nie funkcje. Zapoznaj się z tekstem oraz schematami i filmem, który najdziesz pod linkiem: https://epodreczniki.pl/a/uklad-pokarmowy/D8KqBLoPY Na tej podstawie odpowiedz na pytania w zeszycie: 1. Jak zbudowany jest ząb? Wykaż, że zęby dzięki swojej zróżnicowanej budowie, mogą pełnić różne funkcje. Skąd wzięła się nazwa "zęby mądrości"? 2. Jakie funkcje spełnia jama ustna? 3. Czym są "ruchy perystaltyczne" 4. Wypisz funkcje żołądka. Jakie funkcje spełnia produkowany tu kwas solny? 5. Podaj role jelita cienkiego. 6. Czym jest "wyrostek robaczkowy"? Jaka jest rola jelita grubego? Wykonaj zadania w zeszycie ćwiczeń- str. 35- 36. Kolejna lekcja już w środę. Do zobaczenia!

26.10 poniedziałek, klasa IV - MATEMATYKA

 Temat: Rachunek pamięciowy na dużych liczbach. 1. Zapisz temat lekcji w zeszycie. 2. Przeczytaj z podręcznika wiadomości ze strony 61. Przeanalizuj przykłady z tej strony. 3. Wykonaj w zeszycie ćwiczeń ćwiczenia ze stron 29-30.

26.10, język polski, klasa 8

 Temat: Neologizmy. 1. Przypomnij sobie, co to są neologizmy. 2. Wykonaj pol. 2., 3., z. ćw. s.57; 4., s.58; 9., s.60. 3.Znajdź wyjaśnienie słowa zapożyczenie, a następnie wykonaj pol. 16., s. 63.

26 października, język polski, klasa 7

Temat: Świat przedstawiony w "Dziadach , cz. II". Adam Mickiewicz 1.Na podstawie epickiego fragmentu, poprzedzającego część dramatyczną utworu A. Mickiewicza, zredaguj notatkę o ludowym obrzędzie poświęconym pamięci zmarłych. Dziady- nazwa uroczystości ........................................................................................................................ 2.Wyjaśnij znaczenie słów Williama Szekspira będących mottem do II części Dziadów. 3. Zacytuj fragmenty dramatu, z których możemy wywnioskować, gdzie i kiedy rozgrywa się akcja. 4. W dramacie mamy do czynienia z dwoma światami: ziemskim i pozaziemskim. Kto je reprezentuje? Świat ziemski:..................................................................................................................................... Świat pozaziemski: .......................................................................................................................... 5.Podaj wyrazy bliskoznaczne do słowa duch. Wszystko

26 października, język polski, klasa 6

 Temat: Czy Bilbo Baggins da się lubić? "Hobbit" 1.Na podstawie podanego niżej planu i informacji z lektury napisz charakterystykę Bilba. Plan charakterystyki 1.Kim jest bohater(ogólna informacja na temat Bilba i jego rodziny). 2. Jak wygląda? 3.Jakimi cechami się odznacza? Spróbuj uzasadnić niektóre z nich, przytaczając wydarzenia z lektury. 4.Ocena postaci( własne zdanie na temat postaci).

Klasa IV,język angielski,poniedziałek 26.10.2020r.

 Lesson Topic:Who is he? Proszę o wykonanie ćwiczenia 3 i 4 ze strony 25(podręcznik),pisemnie do zeszytu. W ćwiczeniach str.21 cała. Utrwalamy zdania z czasownikiem "be" w czasie teraźniejszym.

26.10 poniedziałek, technika, klasa 6

 Temat: Wynalazek Chińczyków, który ułatwia nam życie. Podczas nauki zdalnej będziemy korzystać z podręczników, które zostaną rozdane w poniedziałek.  Proszę założyć sobie cienki zeszyt np. 16- kartkowy lub założyć teczkę na materiały z lekcji. Będą one sprawdzone! Dzisiaj słów kilka o papierze. Przeczytaj informacje ze str. 67- 69. Na podstawie tekstu napisz odpowiedzi na następujące pytania:  1. Co to jest "papirus" ? Kto i od kiedy się nim posługiwał? 2. Co wykorzystywano do zapisu zanim wynaleziono papirus? 3. Kiedy wynaleziono papier? 4. Na kiedy datowany jest najstarszy znaleziony kawałek papieru? 5. Opisz proces współczesnej produkcji papieru- wykorzystaj zasoby internetowe.  Wykonaj quiz ze str. 69

26.10 poniedziałek, Biologia, Klasa 5

Temat:  Komórka roślinna. Inne rodzaje komórek. Witam uczniów klasy 5 :) Zapewne przyszła lekcja biologii odbędzie się z wykorzystaniem aplikacji Teams, natomiast dzisiaj mamy zapoznać się z trzema innymi rodzajami komórek- roślinną, bakterii i grzybów. Będziemy bazować na składnikach komórki zwierzęcej, którą poznaliśmy przed tygodniem. Każdy teraz przypomni sobie elementy jej budowy- jądro komórkowe, błona komórkowa, mitochondria, wakuole, rybosomy, cytozol, aparat Golgiego, siateczka śródplazmatyczna. Czy pamiętasz do czego one służą? Przejdźmy zatem do komórki roślinnej. Spójrz na str. 34- 35 w podręczniku. Wyszukaj nazwy dwóch elementów budowy komórki roślinnej, które nie pojawiły się przy omawianiu komórki zwierzęcej. Zapisz je kolorem w zeszycie razem z innymi składowymi tej komórki, jako punkt  1. Elementy budowy komórki roślinnej. Zapisz funkcję tych nowych struktur. Spójrz na str. 35 i zobacz, czy w komórce roślinnej występuje wiele wakuoli, czy też jedna duża? Przejdźmy do k

26 października, język polski, klasa 5

 Temat: Związek rzeczownika z przymiotnikiem. 1. Wykonaj pol.1., podr. s.72- podręcznik do gramatyki. 2.Przeczytaj informacje z ramki "Przypomnij sobie", s.73. 3.Wykonaj pol. 6., s.74- 3 przykłady wpisz do zeszytu. 4.Wpisz do zeszytu na kolorowo. Przymiotnik jest najczęściej określeniem rzeczownika i dostosowuje do niego swoją formę. 4. Wykonaj 2 dowolne ćwiczenia w zeszycie ćwiczeń, s. 21.

Język polski, klasa 4

 Temat: Odwiedzamy Mirmiłów. "Kajko i Kokosz. Szkoła latania" Dzień dobry, zaczynamy omawianie lektury. Wpisz do zeszytu temat lekcji, a następnie wykonaj poniższe polecenia. 1. Przepisz tekst do zeszytu, w puste miejsca wstaw imiona bohaterów lektury. Wysoki, łysy wojownik, amator dobrego jedzenia, zachowuje się lekkomyślnie- .............................. Słowiański woj, nieco złośliwy, ale rozsądny rycerz, ulega namowom przyjaciela- .............................. Rudowłosy kasztelan Mirmiłowa, nierozsądny- .............................................. Czarownica mieszkająca w lesie nieopodal grodu ze swoim mężem- .........................., ........................... Dowódca Zbójcerzy- ............................................. 2. Uporządkuj plan wydarzeń we właściwej kolejności. Przepisz do zeszytu. Podstępny pomysł Hegemona na pozbycie się Kajka i Kokosza. Wyprawa Mirmiła na Łysą Górę. Lekcje latania u czarownicy Jagi. Powrót bohaterów i odparcie ataku na gród. Wdar

26.10 poniedziałek, klasa VII - MATEMATYKA

 Temat: Obliczanie liczby, gdy dany jest jej procent. 1. Zapisz temat lekcji w zeszycie. 2. Przeanalizuj w podręczniku na stronach 79-80 przykłady i ćwiczenia. 3. Obejrzyj film https://youtu.be/-1LI5ArERNY 4. W zeszycie ćwiczeń wykonaj ćwiczenia ze stron 34-35.

26.10.2020r. poniedziałek fizyka klasa 7

Obraz
 Napiszcie temat lekcji z datą 26.10: Temat: Siła nacisku na podłoże. Parcie a ciśnienie Ten temat znajduje się w podręczniku do fizyki na stronach 90 - 92. Gdy pompujesz opony w rowerze lub gdy słuchasz prognozy pogody w telewizji, jesteś poddany działaniu pewnej wielkości fizycznej. Czegokolwiek byś nie robił, powietrze wywiera na ciebie ciśnienie. Gdy pływasz i nurkujesz również jesteś poddany działaniu ciśnienia wywieranego przez wodę. Czym właściwie jest ciśnienie? Przeczytaj doświadczenie 27 ze strony 90. Poniższą notatkę przepisz do zeszytu: Ciśnienie to wielkość fizyczna określająca, jaka siła działa na jednostkę powierzchni.  Podstawową jednostką ciśnienia jest paskal [Pa] . Wartość ciśnienia atmosferycznego to iloraz wartości siły nacisku   i pola powierzchni, na którą działa siła. Aby lepiej zrozumieć ten temat koniecznie obejrzyjcie film dostępny pod linkiem:  https://www.youtube.com/watch?v=UROJ3b1YL6o&ab_channel=FizykaodPodstaw Zadanie domowe: Rozwiąż zadanie 1 i 3 ze

26.10.2020r. poniedziałek fizyka klasa 8

 Napiszcie temat lekcji z datą 26.10: Temat: Wytwarzanie energii elektrycznej. Ten temat znajduje się w podręczniku do fizyki na stronach 93 - 95. Energię elektryczną na dużą skalę wytwarza się  w elektrowniach. Jakie wyróżniamy rodzaje elektrowni, sposoby wytwarzania w nich energii elektrycznej, ich wady i zalety poznacie oglądając film dostępny pod linkiem:  https://www.youtube.com/watch?v=etVafxLfdBk&ab_channel=LekcjeGeografii Po obejrzeniu filmu napiszcie pod tematem lekcji notatkę według punktów: 1. Rodzaje elektrowni. 2. Sposoby wytwarzania w nich energii elektrycznej. 3. Wady i zalety tych elektrowni.

26.10 poniedziałek matematyka klasa 8

Zapiszcie temat lekcji z datą 26.10:  Temat: Sprawdź, ile umiesz - równania. Otwórzcie zeszyt ćwiczeń z matematyki na stronie 30 i rozwiążcie zadania: 4, 5, 6.  W zadaniu 4, w podpunktach a i d najpierw pomnóż przez nawiasy, żeby się ich pozbyć. W podpunktach c, e, f  równania pomnóż na krzyż. W zadaniach 5 i 6 ustal niewiadomą, ułóż równanie i je rozwiąż. Powodzenia😀 

26.10 poniedziałek religia klasa 8

 Witajcie Kochani.  Niestety wróciliśmy do zdalnego nauczania. Myślę, że na ten trudny czas, oprócz zdobywania wiedzy ważna jest modlitwa. Proszę pamiętajcie o niej każdego dnia. W Bogu jest nasza nadzieja! Gdy chodzi o temat na katechezę to proszę abyście zapoznali się i przeczytali z podręcznika: Katecheza nr 13 - "Sakrament święceń". I w zeszycie ćwiczeń str. 24 odpowiedzieli na pytania:  1) Kiedy i gdzie Jezus ustanowił sakrament kapłaństwa?  ( zapisz w rubryce notatki) 2. Zad 1 - str. 24 - W jakich sytuacjach życiowych potrzebujemy kapłana? 3. Zad. 2- str. 24 - Wypisz stopnie święceń i krótko scharakteryzuj ( Podpowiedź - podręcznik str. 45) 4. Zad. 3 - str. 25 - Na podstawie modlitwy konsekracyjnej odmawianej w czasie święceń, wypisz zadania prezbiterów czyli kapłanów. ( Podpowiedź - podręcznik str. 44) Pozdrawiam serdecznie i życzę powodzenia! Pamiętam o Was w modlitwie! Boskiego dnia!