21.04.2020 r.- kl.5 - WYCHOWANIE DO ŻYCIA W RODZINIE


21.04.2020 r. – kl. IV – V- WYCHOWANIE DO ŻYCIA W RODZINIE
TEMATYKA  do rozważania, przedyskutowania: Zrozumieć siebie i innych.

      Wcześniej rozmawialiśmy, także na lekcjach przyrody, o zmianach fizycznych zachodzących w okresie dojrzewania. „Dziś porozmawiamy o zmianach zachodzących w sferze emocjonalnej”, psychice, emocjach i sposobie myślenia. „Huśtawka hormonalna powoduje huśtawkę nastrojów: czujecie się szczęśliwi, zadowoleni z życia, a za chwilę ogarnia was przygnębienie, niepokój lub smutek czy złość.: „Choć te napięcia bywają dla nas nieprzyjemne, są zupełnie normalne.” Powinniście jednak, tak jak każdy z nas uczyć się kontrolowania emocji i reagowania na różne sytuacje we właściwy sposób – wymaga to czasu i współpracy z wieloma ludźmi: koleżankami, kolegami, rodzicami, rodzeństwem, nauczycielami itp. Musimy bardzo się starać, aby nie ranić bliskich nam osób. „Uczmy się kulturalnego wyrażania własnego zdania i takiego mówienia o swoich emocjach, które nie sprawia bólu innym – nawet jeśli dyskutujemy o sprawie, która rozgrzewa nas do czerwoności.” 
     „Bywa, że w okresie wielkich przemian zmieniają się wasze relacje z rówieśnikami. Niektóre przyjaźnie przetrwają, ale może zdarzać się i tak, że przyjaciel czy przyjaciółka rozluźni kontakty, czasem nawet zdradzi zaufanie i sprawi zawód. To boli, lecz nie należy zasklepiać się w smutku i rozpamiętywać urazy. Wokół was jest wiele osób, a wśród nich na pewno są także dziewczęta i chłopcy poszukujący przyjaźni. (…) Warto być otwartym na nowe kontakty, nawiązywać nowe relacje, by wśród koleżanek i kolegów znaleźć przyjaciela na kolejne lata.”
    „Dorastanie wiążę się nieodłącznie z dążeniem do niezależności. Nastolatki chciałyby same o sobie decydować: o swoim ubiorze, sposobie spędzania wolnego czasu, godzinie powrotu do domu…(…). Dążenie takie (…) jest słuszne i właściwe, na tym polega przecież dojrzewanie do dorosłości. Musicie jednak pamiętać o dwóch zasadach:
1.      Podejmowanie decyzji zawsze wiąże się z odpowiedzialnością. Skoro decydujesz, odpowiadasz za skutki tej decyzji.” Zawsze, gdy podejmujesz decyzję zadaj sobie pytanie: „Co może się stać, gdy…” (np. co może się stać, gdy wybiorę się w góry w sandałach – mogę zwichnąć nogę, przewodnik może mi kazać wrócić do domu z powodu złego przygotowania do wycieczki… ). Jeśli zastanawiamy się nad skutkami naszych słów, czynów to budujemy w ten sposób poczucie odpowiedzialności.
2.      „Pamiętajcie, że niezależność nie oznacza samowoli. Żyjemy wśród innych ludzi i dążąc do niezależności, nie możemy zapominać o ich prawach, a także o zasadach współżycia społecznego” , dbania o prawa innych ludzi. ( „Podejmując decyzję, że prosto po szkole pójdziesz na zakupy z przyjaciółmi, musisz wziąć pod uwagę niepokój rodziców, gdy nie wrócisz do domu o czasie. (…) Zasady współżycia domowego                   nakazują zadzwonić i poinformować o swoich planach.)
Zastanówcie się, jakie znaleźć sposoby na przepędzenie smutków.
Jak rozmawiać w rodzinie, z rówieśnikami, żeby znaleźć dobre rozwiązania problemów i unikać konfliktów.
                 Tekst: podręcznik i zeszyt ćw. do kl.5: „Wędrując ku dorosłości. Wychowanie do życia w rodzinie …, pod red. Teresy Król


Komentarze

Popularne posty z tego bloga

09.06 wtorek, klasa 6, Geografia

15 maja, język polski, kl. V