23 kwietnia, język polski, kl. IV

Temat: Wiatry i ich figle w wierszu J. Tuwima " Dwa wiatry".

1. Przeczytaj informacje z ramki Wiem więcej, podr, s.232.
2. Wysłuchaj nagrania dźwięków Harfy Eola https://www.youtube.com/playlist?list=PLiIplftp2N2x-XPofbyKPDASZj8VVZA1-
3.Zapisz w zeszycie określenia dotyczące wiatru, które znajdziemy w prognozie pogody.
Wiatr: północny, południowy, wschodni, zachodni, lekki, porywisty, halny, silny, słaby, umiarkowany, huraganowy;
będzie: wiał ze wschodu, wzmagał się, słabnął, skręcał na zachodni.
4. Wysłuchaj recytacji wiersza

https://www.youtube.com/watch?v=gWEbaK42DG0
5.Uzupełnij zdanie.Dobierz z nawiasu odpowiednie sformułowania.
Tematem wiersza jest ....................................(poetycki/ niepoetycki) opis ...........................................
jesiennej/wiosennej) przyrody.
6.Stwórz prognozę pogody dla miejsc opisanych w wierszu (podr. s.230), uzupełniając luki w zdaniach.  Wykorzystaj słownictwo dotyczące wiatru zapisane w zeszycie.
Dziś w sadzie wiatr(jaki?) ..................................... . Momentami mogą pojawiać się (jakie?) ........................... porywy. Na polach wiatr(jaki?) .................................. i (jaki?) .......................,
wschodni, skręcający na zachodni, południowy i północny. Możliwość wystąpienia małych trąb (jakich?) ................................. .
7.Wynotuj z wiersza czasowniki opisujące zachowanie wiatrów(w polu, w sadzie, wiatry razem),
 a następnie uzupełnij notatkę.Wykorzystaj pomocnicze wyrazy znajdujące się pod notatką.
Wiatry( w której?) ................................ części wiersza ukazane są na zasadzie kontrastu(przeciwieństwa); jeden jest( jaki?) ...................................., ......................... , a drugi (jaki?) ................................................ i................................................... W zakończeniu wiersza oba wiatry stały się (jakie?) ..........................., ............................., .............................. .
Pomocnicze wyrazy: mocny, łagodny, dynamiczny, spokojny, szybkie, silne, podobne.
8. Wiatry zachowują się w wierszu jak niegrzeczni chłopcy, ponieważ poeta zastosował uosobienie, ożywienie, epitety oceniające. Znajdź te środki poetyckie i wpisz po jednym przykładzie do zeszytu.
Podpowiedź!!
Ożywienie-s.219, ramka u dołu.
Uosobienie- s.173, ramka.
Epitet- s.223, ramka.





Komentarze

Popularne posty z tego bloga

09.06 wtorek, klasa 6, Geografia

15 maja, język polski, kl. V