28.04.2020 r.- kl V - wych.do życia w rodzinie


28.04.2020 r. – kl. IV- V -  wych. do życia w rodzinie,

Temat: Internet – mądry wybór w świecie informacji, gier. Uwaga na zagrożenia.

   Korzystanie z zasobów internetu, to jeden ze sposobów spędzania wolnego czasu przez dzieci, młodzież i dorosłych. Bardzo często korzystamy z gier komputerowych. Mamy ich pełny wybór: gry zręcznościowe, strategiczne, logiczne, przygodowe, sportowe, a nawet edukacyjne. Gry rozwijają wyobraźnię, uczą przewidywania swoich ruchów, rozwijają umiejętność logicznego myślenia, umożliwiają poznawanie innych kultur, mogą stanowić rozrywkę dla dzieci i rodziców.
Uwaga na zagrożenia.
„Zagrożeniem płynącym z grania w gry komputerowe może być zobojętnienie wobec przemocy i akceptacja agresji. Gry, których celem jest zabijanie przeciwników, promują zachowania nieetyczne, zacierają granicę między dobrem  a złem oraz podważają nienaruszalną wartość życia ludzkiego. Niebezpieczeństwem związanym z korzystaniem z niektórych gier (i programów) jest również łatwy dostęp do pornografii, a także treści (…) związanych z praktykami magicznymi.”
„Uzależnienie od gry to sytuacja, kiedy człowiek nie potrafi się bez niej obejść. (…)Osoba uzależniona (…) żyje w izolacji od rówieśników, zaniedbuje obowiązki szkolne i domowe, szkoda jej nawet czasu na sen. Zwykle gra dłużej niż planowała, a po odejściu od komputera nadal przeżywa przygody fikcyjnych bohaterów. Spędzanie przed komputerem długich godzin może też prowadzić do pogorszenia wzroku, wad postawy czy skrzywienia kręgosłupa.” („Wędrując ku dorosłości”, podręcznik kl. V)
Przestrzegaj zasad: wybieraj wartościowe gry i programy, korzystaj z nich w konkretnie określonym czasie, zaplanuj czas na sen, posiłki i naukę, nie zapominaj o rodzinie i przyjaciołach, pamiętaj, że gra to tylko fikcja, w czasie korzystania z komputera zadbaj o właściwą pozycję ciała i dobre oświetlenie, panuj nad emocjami, pamiętaj o zachowaniu bezpieczeństwa w sieci.
„Internet to przestrzeń wielu możliwości, zarówno jeśli chodzi o zdobywanie informacji, jak i komunikację. Zdarza się jednak, że ta ostatnia nie przebiega zgodnie z regułami kultury i życzliwej współpracy. Anonimowość w sieci sprawia, że niektórzy formułują swoje komunikaty w sposób agresywny. Warto zatem wiedzieć, jak wyrażać swoje zdanie w Internecie i reagować na ewentualne przejawy agresji w sieci.” (uniwersytetdzieci.pl).
Należy przestrzegać zasad bezpieczeństwa w sieci.
Proponuję obejrzeć filmy dla dzieci przypominające o tych zasadach.
a) https://wklasie.uniwersytetdzieci.pl/scenariusz/jak-sobie-radzic-z-agresja-w-sieci Jak radzić sobie z agresją w sieci. film: Czym różni się język szakala od języka żyrafy?
b) https://www.miniminiplus.pl/dziecko-w-sieci/bezpieczenstwo-dzieci-w-sieci-na-co-powinni-uwazac-opiekunowie
c) https://www.youtube.com/watch?v=QEr4THZhTqM- Nie daj się 4 - film edykacyjny - siecio-zagrożenie.

Lekcje na zoom odbywają się, jak do tej pory, w środy od godz. 9.00 do 9.40.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

09.06 wtorek, klasa 6, Geografia

15 maja, język polski, kl. V