04.05.poniedziałek, przedszkole, grupa 5,6 latków
Witam Was
Kochani w poniedziałek
Temat
dzisiejszego dnia „Zakochany w syrence”
1. Ćwiczenia
poranne z muzyką :
·
Ćwiczenia dużych grup mięśniowych Sięgnij jak najwyżej.
Dzieci wspinają się na palce, wyciągają ręce
naprzemiennie w górę, aby sięgnąć jak najwyżej; następnie wykonują siad
klęczny, przyciskają głowę do kolan – starają się zwinąć w jak najmniejszą
kulkę.
·
Ćwiczenie równowagi Kto potrafi?
Dzieci dotykają prawym łokciem lewego
kolana i odwrotnie; wytrzymują chwilę w tej pozycji.
2.
Słuchanie
opowiadania Agaty Widzowskiej Zakochany w
syrenie.
Słuchanie opowiadania. Książka (s.
72–73) dla każdego dziecka.
Ada
wróciła z tatą z przedszkola i od razu zaczęła opowiadać o wydarzeniach dnia. −
Dzisiaj rysowaliśmy Syrenkę – powiedziała. − Taki stary samochód? – zdziwił się
Olek, który wiedział wszystko o dawnych modelach samochodów takich jak trabant,
syrenka i warszawa. − Sarenkę? – zapytała mama, która w tym czasie miksowała
truskawki i nie dosłyszała głosu córeczki. − Ojejku, nikt mnie nie rozumie –
westchnęła Ada i rozwinęła swój rysunek. − Syrenka warszawska! Kobieta z ogonem
ryby i z tarczą − zawołał Olek. − Znam ten pomnik, bo byliśmy tam z klasą. −
Jeśli chcesz, to opowiem ci legendę o tym pomniku i o powstaniu Warszawy −
zaproponowała Ada. − Chcę. Ada wyjęła jedną ze swoich małych lalek i owinęła jej
nogi wstążką, tak, żeby przypominała ogon ryby. Zaczęła opowiadać:
−
W pewnej wiosce żyła sobie piękna syrena, która nie była zwykłą dziewczyną, bo
zamiast nóg miała płetwę. Mieszkała w rzece Wiśle. Czasami wychodziła na brzeg,
żeby rozczesać włosy… − Ada udawała, że rozczesuje lalce blond czuprynę. –
Syrenka pięknie śpiewała i czarowała swoim głosem rybaków. Ada odszukała drugą
lalkę, której kiedyś obcięła włosy, podała ją Olkowi i powiedziała: − To będzie
rybak. Ma na imię Wars. − Ja mam go udawać? − Tak. − I co mam robić? – zapytał
Olek. − Masz być zakochany – wyjaśniła Ada. − Ja? – Tak! Wars zakochał się w
syrenie i uratował ją przed innymi rybakami. Oni zarzucili na nią sieci, bo
chcieli ją zanieść królowi, żeby dostać dużo pieniędzy. Zatkali sobie uszy,
żeby nie słyszeć jej śpiewu. − A co by się stało, gdyby usłyszeli? − Ten, kto
ją usłyszał, wchodził do rzeki i już nigdy nie wracał. Zwykli ludzie nie mogą
żyć pod wodą. − Wiem. Ludzie mają płuca, a ryby skrzela. Dzięki temu ryby
mieszkają pod wodą. I ta twoja syrena też. Ada przyniosła z kuchni pustą siatkę
po cebuli, która przypominała sieć i wrzuciła do niej swoją lalkę. − Uratuj
mnie, piękny rybaku, a zaśpiewam ci najpiękniejszą pieśń na świecie! –
powiedziała. − Nie śpiewaj mi, bo wpadnę do Wisły i nie wrócę! Zatkałem sobie
uszy – powiedział Olek. − Ojej! Już dawno wyjąłeś sobie zatyczki z uszu i
dlatego jesteś zakochany. Taka jest legenda, a my się tylko bawimy. Ratuj
syrenę! − Zakradnę się nocą, kiedy inni rybacy będą spali i rozetnę sieci.
Będziesz mogła wrócić do Wisły. − Pospiesz się, bo nie mogę żyć długo bez wody!
– pisnęła Ada. Olek wyplątał syrenę z cebulowej sieci i powiedział: − Jesteś
wolna. Możesz wracać do domu. − Dziękuję ci, dzielny rybaku? Jak masz na imię?
− Olek. − Przecież się bawimy! – przypomniała Ada. − No dobrze… mam na imię
Wars. A ty, jak masz na imię, piękna panno? − Jestem Sawa. Widziałam cię wiele
razy na brzegu rzeki. − Przychodziłem tu łowić ryby, ale zawsze czekałem na
ciebie. Jesteś taka piękna. − Och! Rybacy tu biegną! Zobaczyli, że mnie
uwolniłeś! Nie wyjdę już na brzeg Wisły, chyba, że waszej wiosce będzie groziło
wielkie niebezpieczeństwo. Wtedy was obronię! Żegnajcie! − Żegnaj! – powiedział
Olek. − Przecież ty masz iść ze mną, bo mnie kochasz – przypomniała Ada. − Idę
z tobą, Sawo! – zawołał Olek. Po chwili obie lalki wylądowały pod tapczanem,
który udawał rzekę Wisłę. Ada opowiadała dalej: − Wars i Sawa zniknęli pod
wodą, i nikt ich już nie widział. Na miejscu wioski powstało miasto Warszawa, w
którym mieszkamy – zakończyła. − Wiesz co, może pójdziemy w sobotę z mamą i
tatą obejrzeć pomnik Syrenki nad Wisłą? Sprawdzimy, czy ma skrzela. − Mówiłeś,
że byłeś tam z klasą. − Ale chcę iść jeszcze raz. − Hm… ty chyba naprawdę
zakochałeś się w tej Sawie – zachichotała Ada.
·
Rozmowa
na temat opowiadania:
−
O czym dowiedziała się Ada w przedszkolu?
− Kto pomógł jej przedstawić legendę?
·
Czytanie
tekstu w książce. Książka (s. 72–73)
Czytanie
tekstu przez 6-latki. Dzieci czytają tekst głośno i wyraźnie.
3. Karta
pracy, cz. 4, s. 29.
Rysowanie
po śladach rysunku Syreny i fal.
4.
Wykonanie
pracy plastycznej.
Dla każdego dziecka zdjęcia lub
obrazki (wycięte z czasopism) przedstawiające różne miejsca Polski, kredki lub
pastele, kartki, klej.
Zaproponowanie wykonania obrazka
przedstawiającego miejsca, które dzieciom się podobają, z jednoczesnym
uchwyceniem różnorodności polskiego krajobrazu.
Samodzielne działania dzieci;
naklejanie pośrodku kartki zdjęcia lub obrazka (wyciętych z kolorowych
czasopism) wybranego przez dzieci; dorysowywanie – według pomysłów dzieci – z
każdej strony kredkami lub pastelami olejnymi brakujących elementów w taki
sposób, aby z naklejonym elementem tworzyły jedną całość.
5. Kochani
dzisiaj obchodzimy Międzynarodowy Dzień Strażaka. Z tej okazji podsyłam Wam
filmiki o pracy Strażaka. Zachęcam do oglądnięcia :
Komentarze
Prześlij komentarz