05.05.2020 r. - kl. 5 - wychowanie do życia w rodzinie
05.05.2020 r. – kl. IV – V- wychowanie
do życia w rodzinie
TEMATYKA do rozważania, przedyskutowania: Koleżeństwo – czy za wszelka cenę.
1.
Czym jest koleżeństwo, na czym
polega? Co to znaczy być dobrą koleżanką i dobrym kolegą?
-
przyjazna relacja z osobą, z którą nie jesteśmy spokrewnieni,
-
koleżanki i koledzy to grupa osób, z którymi lubimy spędzać czas,
-
możemy się od nich czegoś nauczyć, mają podobne zainteresowania,
-
są to osoby, którym można powiedzieć o swoich radościach, ale też o smutkach
i otrzymać od nich pocieszenie,
- dzięki
nim nie czujemy się samotni, mamy z kim porozmawiać, czy uzyskać pomoc…
-
dobry kolega/koleżanka chętnie rozmawia z nami, nie ocenia drugiej osoby na
podstawie ubrań, czy fryzury, pomaga w każdej sytuacji, nie wyśmiewa się z nas
i
wszystkich traktuje z szacunkiem, nie zazdrości lecz cieszy się z naszych
sukcesów, wstawia się za osobą, która doświadcza przykrości i broni słabszych.
2.
Czy koleżeństwa trzeba się uczyć?
„Z
pewnością. Aby być dobrym kolegą, warto rozwijać te cechy, które pomagają
zachować w grupie zgodną i serdeczna atmosferę. Takimi cechami są np. bezinteresowność,
szczerość, życzliwość, wyrozumiałość, cierpliwość, gotowość
do
wspólnej pracy, zabawy i pomocy oraz solidarność [poczucie wspólnoty na
zasadzie „jeden za wszystkich, wszyscy za jednego”]. Bycie koleżanką albo
kolegą
o
wiele łatwiej przychodzi osobom, które są przebojowe i pewne siebie, natomiast
zdobycie nowych znajomych dla osób, które z natury są nieśmiałe i małomówne,
bywa trudnym zadaniem.”
3.
Czy możecie wybrać sobie
koleżanki/kolegów?
Oczywiście
to od was zależy, z jakimi osobami chcecie utrzymywać bliski kontakt. Często jednak
grupa została wam narzucona, np. klasa.
Utrzymywanie kontaktów ze wszystkimi byłoby niemożliwe, dlatego „często
tworzą się paczki, czyli kilkuosobowe grupki osób, które mają z sobą coś
wspólnego, np. mieszkają w tej samej okolicy albo mają podobne zainteresowania.
W mniejszej grupie łatwiej się poznać, znaleźć czas na rozmowę czy wspólną
rozrywkę.” Pamiętajmy także, że nie należy zamykać się
w wąskim
kręgu znajomych, ale „równie wartościowe jest poznawanie ciągle nowych osób i
nawiązywanie koleżeńskich relacji z innymi uczniami…”
4.
Czy mamy podporządkować się liderom grupy?
„Posiadanie
lidera czy przewodnika może być dla danej grupy bardzo inspirujące. Dobry lider
wyzwala w innych pozytywne odczucia i reakcje, potrafi zachęcić
do
pomocy innym (…).” Niestety, są też smutne historie, gdy lider zachęca innych
do
wyśmiewania słabszych, albo złych działań, np. chodzenia na wagary, korzystania
z
używek szkodliwych dla zdrowia. Wtedy należy jak najszybciej odejść od tej
grupy oraz powiedzieć rodzicom i bliskim osobom, z jakiego powodu szukacie
innych kolegów i koleżanek.
5.
Pozostań sobą.
Nie wmawiaj
sobie poczucia „niższej wartości”. Pamiętaj o słuszności swoich poglądów.
Znajdź w klasie osobę, która ma poglądy podobne do twoich.
Komentarze
Prześlij komentarz