05.05.2020 r. - kl. 5 - wychowanie do życia w rodzinie


05.05.2020 r.  – kl. IV – V- wychowanie do życia w rodzinie
TEMATYKA  do rozważania, przedyskutowania: Koleżeństwo – czy za wszelka cenę.

1.      Czym jest koleżeństwo, na czym polega? Co to znaczy być dobrą koleżanką i dobrym kolegą?
- przyjazna relacja z osobą, z którą nie jesteśmy spokrewnieni,
- koleżanki i koledzy to grupa osób, z którymi lubimy spędzać czas,
- możemy się od nich czegoś nauczyć, mają podobne zainteresowania,
- są to osoby, którym można powiedzieć o swoich radościach, ale też o smutkach
  i otrzymać od nich pocieszenie,
- dzięki nim nie czujemy się samotni, mamy z kim porozmawiać, czy uzyskać pomoc…
- dobry kolega/koleżanka chętnie rozmawia z nami, nie ocenia drugiej osoby na podstawie ubrań, czy fryzury, pomaga w każdej sytuacji, nie wyśmiewa się z nas
i wszystkich traktuje z szacunkiem, nie zazdrości lecz cieszy się z naszych sukcesów, wstawia się za osobą, która doświadcza przykrości i broni słabszych.
2.      Czy koleżeństwa trzeba się uczyć?
„Z pewnością. Aby być dobrym kolegą, warto rozwijać te cechy, które pomagają zachować w grupie zgodną i serdeczna atmosferę. Takimi cechami są np. bezinteresowność, szczerość, życzliwość, wyrozumiałość, cierpliwość, gotowość
do wspólnej pracy, zabawy i pomocy oraz solidarność [poczucie wspólnoty na zasadzie „jeden za wszystkich, wszyscy za jednego”]. Bycie koleżanką albo kolegą
o wiele łatwiej przychodzi osobom, które są przebojowe i pewne siebie, natomiast zdobycie nowych znajomych dla osób, które z natury są nieśmiałe i małomówne, bywa trudnym zadaniem.”
3.      Czy możecie wybrać sobie koleżanki/kolegów?
Oczywiście to od was zależy, z jakimi osobami chcecie utrzymywać bliski kontakt. Często jednak grupa została wam narzucona, np. klasa.  Utrzymywanie kontaktów ze wszystkimi byłoby niemożliwe, dlatego „często tworzą się paczki, czyli kilkuosobowe grupki osób, które mają z sobą coś wspólnego, np. mieszkają w tej samej okolicy albo mają podobne zainteresowania. W mniejszej grupie łatwiej się poznać, znaleźć czas na rozmowę czy wspólną rozrywkę.” Pamiętajmy także, że nie należy zamykać się
w wąskim kręgu znajomych, ale „równie wartościowe jest poznawanie ciągle nowych osób i nawiązywanie koleżeńskich relacji z innymi uczniami…”
4.      Czy mamy podporządkować  się liderom grupy?
„Posiadanie lidera czy przewodnika może być dla danej grupy bardzo inspirujące. Dobry lider wyzwala w innych pozytywne odczucia i reakcje, potrafi zachęcić
do pomocy innym (…).” Niestety, są też smutne historie, gdy lider zachęca innych
do wyśmiewania słabszych, albo złych działań, np. chodzenia na wagary, korzystania
z używek szkodliwych dla zdrowia. Wtedy należy jak najszybciej odejść od tej grupy oraz powiedzieć rodzicom i bliskim osobom, z jakiego powodu szukacie innych kolegów i koleżanek.
5.      Pozostań sobą.
Nie wmawiaj sobie poczucia „niższej wartości”. Pamiętaj o słuszności swoich poglądów. Znajdź w klasie osobę, która ma poglądy podobne do twoich.


Komentarze

Popularne posty z tego bloga

09.06 wtorek, klasa 6, Geografia

15 maja, język polski, kl. V