14.05.2020 r. - kl. 6 - HISTORIA



     
14.05.2020 r. – kl. 6 – HISTORIA

Temat: Napoleon a sprawa polska – Legiony Polskie.
Lekcja z aplikacją zoom.

1    1.  Przypomnij:
a)      Kim był Napoleon Bonaparte, w jakich okolicznościach przejął władzę we Francji i jakie urzędy sprawował?
b)      W jaki sposób doprowadził do zdobycia przez Francję przewagi w Europie?
- zwróć uwagę na sukcesy polityczne, militarne, prawne.
             c)  Dlaczego Polacy żyjący pod zaborami wiązali duże nadzieje z osobą Napoleona 
                  i  Francją?
2   2.  Zapisz temat lekcji i przeczytaj tekst w podręczniku, s. 210-212,(bez Księstwa Warszawskiego).          Odpowiedz na pyt. 1 i 2 s. 214.
3   3.  Zapoznaj się z tekstem źródłowym, s. 211 i odpowiedz na pytanie 1.
4   4. ZAPISZ: Po upadku Powstania Kościuszkowskiego w 1794 r. wielu jego uczestników opuściło Ojczyznę. Emigrowali przede wszystkim do Francji. Z krajem tym patrioci polscy wiązali wiele nadziei. Francja prowadziła zwycięskie walki z państwami, które wzięły udział w rozbiorach Polski. Polacy sądzili, że Francja pomoże w przywróceniu państwa polskiego. Celem zyskania poparcia Francji dla tych zamierzeń Polacy tworzą oddziały zbrojne – LEGIONY POLSKIE (uzupełnij tabelę)
rok utworzenia

twórca Legionów

miejsce formowania

współzałożyciel
Gen. Karol Kniaziewicz, Józef Wybicki
skład osobowy

mundury

Losy Legionów
Likwidacja Legionów w 1802 r.: służba we włoskich państewkach, wcielenie części do armii francuskiej, przymusowe wysłanie na wyspę …………………………..

     5. Zastanów się: Śledząc losy Legionów Polskich, czy warto było? – aby Polacy oddawali swe życie       za Napoleona i jego wielką Francję?
6   6. ZADANIE: Napisz notatkę o powstaniu „Mazurka Dąbrowskiego” (kiedy powstał, gdzie, w jakich okolicznościach, twórca, rola pieśni w historii Polski) – prześlij do oceny wg znanych zasad.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

09.06 wtorek, klasa 6, Geografia

15 maja, język polski, kl. V