14.05.2020 r. - kl. 6 - HISTORIA
14.05.2020 r. – kl. 6 – HISTORIA
Temat: Napoleon a sprawa polska – Legiony Polskie.
Lekcja z aplikacją zoom.
1 1. Przypomnij:
a) Kim był Napoleon Bonaparte, w jakich
okolicznościach przejął władzę we Francji i jakie urzędy sprawował?
b) W jaki sposób doprowadził do zdobycia
przez Francję przewagi w Europie?
- zwróć uwagę na sukcesy polityczne,
militarne, prawne.
c)
Dlaczego Polacy żyjący pod zaborami wiązali duże nadzieje z osobą
Napoleona
i Francją?
2 2. Zapisz temat lekcji i przeczytaj
tekst w podręczniku, s. 210-212,(bez Księstwa Warszawskiego). Odpowiedz na
pyt. 1 i 2 s. 214.
3 3. Zapoznaj się z tekstem źródłowym, s.
211 i odpowiedz na pytanie 1.
4 4. ZAPISZ: Po
upadku Powstania Kościuszkowskiego w 1794 r. wielu jego uczestników opuściło
Ojczyznę. Emigrowali przede wszystkim do Francji. Z krajem tym patrioci polscy
wiązali wiele nadziei. Francja prowadziła zwycięskie walki z państwami, które
wzięły udział w rozbiorach Polski. Polacy sądzili, że Francja pomoże w
przywróceniu państwa polskiego. Celem zyskania poparcia Francji dla tych
zamierzeń Polacy tworzą oddziały zbrojne – LEGIONY
POLSKIE (uzupełnij tabelę)
rok
utworzenia
|
|
twórca
Legionów
|
|
miejsce
formowania
|
|
współzałożyciel
|
Gen.
Karol Kniaziewicz, Józef Wybicki
|
skład
osobowy
|
|
mundury
|
|
Losy
Legionów
|
Likwidacja
Legionów w 1802 r.: służba we włoskich państewkach, wcielenie części do armii
francuskiej, przymusowe wysłanie na wyspę …………………………..
|
5. Zastanów się: Śledząc losy Legionów
Polskich, czy warto było? – aby Polacy oddawali swe życie za Napoleona i jego
wielką Francję?
6 6. ZADANIE: Napisz notatkę o powstaniu
„Mazurka Dąbrowskiego” (kiedy powstał, gdzie, w jakich okolicznościach, twórca,
rola pieśni w historii Polski) – prześlij do oceny wg znanych zasad.
Komentarze
Prześlij komentarz