19.05.2020 r. - kl.7 - HISTORIA




                       
19.05.2020 r. – kl. 7 – HISTORIA

Temat: Konstytucja marcowa i ustrój II Rzeczypospolitej.

1   1.  Przypomnij:
a)      Jak kształtowały się granice Polski po 123 latach braku państwa; jakich zabiegów dyplomatycznych i wojskowych trzeba było użyć, aby ustalić granice z Niemcami, Rosją Sowiecką, Czechosłowacją, Litwą?
b)     Jak formował się centralny ośrodek władzy państwowej w pierwszych dniach niepodległości?
2   2.  Zapisz temat lekcji i zapoznaj się z tekstem w podręczniku, s.218 – 221.
3   3. W trakcie czytania zastanów się nad odpowiedzią na pytania:
a)     W jakich etapach następowała organizacja życia politycznego w kraju?
- nazwa państwa: Republika Polska
- wybory do Sejmu Ustawodawczego 26.01. 1919 r. i decyzje: uchwalenie Małej Konstytucji, Józef Piłsudski Naczelnikiem Państwa, rząd odpowiedzialny przed parlamentem, przygotowanie Konstytucji,
- 16.01.1919 r. Ignacy Paderewski premierem rządu,
- połączenie rządu Jędrzeja Moraczewskiego z Komitetem Narodowym Polskim 
w Paryżu,
b)  Jakie zasady ustrojowe wprowadzała KONSTYTUCJA MARCOWA 
z 17.03.1921 r.? Zwróć uwagę na trójpodział władzy.
Pamiętaj, że oficjalnie wprowadziła demokrację parlamentarną, jako ustrój polityczny, w którym władza należy do ludu, a sprawuje ją w jego imieniu powołany parlament ( lub inaczej: republika o ustroju parlamentarno – demokratycznym)
c)      Wymień pierwszych prezydentów, okoliczności ich wyboru oraz zakończenia sprawowania urzędu.
4   4. Zapisz notatkę ( wg pytań 3a),b),c)).
     5. Wykonaj zadania w Z. Ćw. s.92-93.
Prześlij do oceny, według znanych zasad.



Komentarze

Popularne posty z tego bloga

09.06 wtorek, klasa 6, Geografia

15 maja, język polski, kl. V