26.05.2020 r.- kl. 4 - wychowanie do życia w rodzinie

26.05.2020 r. – kl. 4 – wychowanie do życia w rodzinie
Temat: Jakie możemy wyciągnąć wnioski z sytuacji kryzysowej?

     Wirus COVID-19 zaskoczył nas i dotknął każdej sfery życia. Musieliśmy zmienić swój sposób postępowania, styl życia, myślenia. Każdy przeżywał dużą zmianę, a Wy, dzieci, również. Doświadczaliśmy wielu sytuacji stresowych, wyzwalały się w nas mieszane uczucia, emocje. Czuliśmy strach, złość, smutek, przygnębienie, rozczarowanie. Musieliśmy zrezygnować z wielu planów i marzeń życiowych. Martwiliśmy się o zdrowie swoje
i najbliższych, o sprawy finansowe, żywieniowe. Musieliśmy przystosowywać się do nowych warunków.
    Dzieci, rodzice i nauczyciele podjęli trud nauki zdalnej, co wymagało wiele wysiłku
i samodyscypliny. To była dla Was, uczniów, lekcja uczciwości, zaufania i odpowiedzialności. 
Teraz możecie już dać odpowiedź, czy sprawdziliście się w tej trudnej sytuacji.
   Muszę stwierdzić, że udało się Wam wiele wspaniałych rzeczy. Gratuluję Wam i Waszym Rodzicom za trud włożony w przezwyciężanie tej kryzysowej sytuacji. Cieszmy się z tego,
że wokół nas byli życzliwi ludzie i pomagali w rozwiązywaniu wielu problemów.
   Wcześniej rozmawialiśmy o tym, że zawsze są negatywne i pozytywne skutki wydarzeń
i mówimy, że „nie ma tego złego, co by na dobre nie wyszło”. Nie ma sytuacji, z której by nie było wyjścia, ale trzeba zachować spokój, nawzajem się wspierać i szukać dobrych rozwiązań.
Trudne sytuacje są dla nas lekcją życia – „Kryzys to lekcja o sobie”.
Zastanówmy się:
„Jak sprawdziliśmy się w kryzysie? Jakie cechy, mocne strony i talenty pomogły nam odnaleźć się 
w nowej sytuacji? Co nam utrudniało, a co przeszkadzało w poradzeniu sobie z trudnościami? Czego nowego  się dowiedzieliśmy o sobie (…).”
Postarajmy się odpowiedzieć sobie na te pytania w czasie stopniowego powrotu
do codzienności.
    Maria Libiszewska, psycholog i pedagog pisze:
„Kryzys jest jak tornado, przychodzi znienacka, niszczy to, co znamy i zaprowadza nowe porządki. Sprawia, że czujemy się zaniepokojeni, tracimy grunt pod nogami i poczucie bezpieczeństwa.  
W pierwszej chwili jest trudno. (…) Kiedy pierwszy kurz opadnie, zaczynają się pojawiać pozytywne zjawiska: szybko ustalamy, co w tej sytuacji jest dla nas ważne, szukamy wsparcia oraz nowych sposobów funkcjonowania. Rozwijane są nowe pomysły, uczymy się nowych rzeczy i pomagamy sobie nawzajem. Dobrze to widać w różnych inicjatywach podejmowanych na rzecz służby zdrowia, osób starszych i potrzebujących oraz tych, którzy nagle znaleźli się w ciężkiej sytuacji. Potrafimy się szybko zorganizować (różne zbiórki na sprzęt potrzebny dla szpitali), kreatywnie podchodzić do problemów (szycie maseczek, czy drukowanie osłon na drukarkach 3D) 
działać razem, mimo oddalenia (wspólnie nagrywane utwory przez osoby znajdujące się w swoich domach). 
Proszę, żebyście zastanowili się nad tym, co w tym „czasie Covid-19” było dla Was trudne, z czym mieliście problemy…A następnie powiedzcie o tym, co Wam się udało, z czego jesteście dumni i co Was pozytywnie zaskoczyło. Może zrodziły się nowe pomysły, które będziecie realizować w przyszłości…  
 Korzystano:
Czy kryzys jest zły?...https://wklasie.uniwersytetdzieci.pl/dashboard

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

09.06 wtorek, klasa 6, Geografia

15 maja, język polski, kl. V