26.05.2020 r. - kl. 5 - wychowanie do życia w rodzinie

26.05.2020 r. – kl. 5 – wychowanie do życia w rodzinie
Temat: Jakie możemy wyciągnąć wnioski z sytuacji kryzysowej?

     Wirus COVID-19 zaskoczył nas i dotknął każdej sfery życia. Musieliśmy zmienić swój sposób postępowania, styl życia, myślenia. Każdy przeżywał dużą zmianę, a Wy, dzieci, również. Doświadczaliśmy wielu sytuacji stresowych, wyzwalały się w nas mieszane uczucia, emocje. Czuliśmy strach, złość, smutek, przygnębienie, rozczarowanie. Musieliśmy zrezygnować z wielu planów i marzeń życiowych. Martwiliśmy się o zdrowie swoje
i najbliższych, o sprawy finansowe, żywieniowe. Musieliśmy przystosowywać się do nowych warunków.
    Dzieci, rodzice i nauczyciele podjęli trud nauki zdalnej, co wymagało wiele wysiłku
i samodyscypliny. To była dla Was, uczniów, lekcja uczciwości, zaufania i odpowiedzialności. 
Teraz możecie już dać odpowiedź, czy sprawdziliście się w tej trudnej sytuacji.
   Muszę stwierdzić, że udało się Wam wiele wspaniałych rzeczy. Gratuluję Wam i Waszym Rodzicom za trud włożony w przezwyciężanie tej kryzysowej sytuacji. Cieszmy się z tego,
że wokół nas byli życzliwi ludzie i pomagali w rozwiązywaniu wielu problemów.
   Wcześniej rozmawialiśmy o tym, że zawsze są negatywne i pozytywne skutki wydarzeń
i mówimy, że „nie ma tego złego, co by na dobre nie wyszło”. Nie ma sytuacji, z której by nie było wyjścia, ale trzeba zachować spokój, nawzajem się wspierać i szukać dobrych rozwiązań.
Trudne sytuacje są dla nas lekcją życia – „Kryzys to lekcja o sobie”.
Zastanówmy się:
„Jak sprawdziliśmy się w kryzysie? Jakie cechy, mocne strony i talenty pomogły nam odnaleźć się 
w nowej sytuacji? Co nam utrudniało, a co przeszkadzało w poradzeniu sobie z trudnościami? Czego nowego  się dowiedzieliśmy o sobie (…).”
Postarajmy się odpowiedzieć sobie na te pytania w czasie stopniowego powrotu
do codzienności.
    Maria Libiszewska, psycholog i pedagog pisze:
„Kryzys jest jak tornado, przychodzi znienacka, niszczy to, co znamy i zaprowadza nowe porządki. Sprawia, że czujemy się zaniepokojeni, tracimy grunt pod nogami i poczucie bezpieczeństwa.  
W pierwszej chwili jest trudno. (…) Kiedy pierwszy kurz opadnie, zaczynają się pojawiać pozytywne zjawiska: szybko ustalamy, co w tej sytuacji jest dla nas ważne, szukamy wsparcia oraz nowych sposobów funkcjonowania. Rozwijane są nowe pomysły, uczymy się nowych rzeczy i pomagamy sobie nawzajem. Dobrze to widać w różnych inicjatywach podejmowanych na rzecz służby zdrowia, osób starszych i potrzebujących oraz tych, którzy nagle znaleźli się w ciężkiej sytuacji. Potrafimy się szybko zorganizować (różne zbiórki na sprzęt potrzebny dla szpitali), kreatywnie podchodzić do problemów (szycie maseczek, czy drukowanie osłon na drukarkach 3D) 
i działać razem, mimo oddalenia (wspólnie nagrywane utwory przez osoby znajdujące się w swoich domach). 
Proszę, żebyście zastanowili się nad tym, co w tym „czasie Covid-19” było dla Was trudne, z czym mieliście problemy…A następnie powiedzcie o tym, co Wam się udało, z czego jesteście dumni i co Was pozytywnie zaskoczyło. Może zrodziły się nowe pomysły, które będziecie realizować w przyszłości…  
 Korzystano:
Czy kryzys jest zły?...https://wklasie.uniwersytetdzieci.pl/dashboard

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

09.06 wtorek, klasa 6, Geografia

15 maja, język polski, kl. V