29.05 piątek klasa 8 fizyka
Witam Was na dzisiejszej lekcji.
Na dzisiejszej lekcji
dowiecie się, w jaki sposób można rozszczepić światło na poszczególne barwy.
Napiszcie
temat lekcji z datą 29.05:
Temat lekcji: Załamanie
światła i pryzmat. Rozszczepienie światła.
Zjawisko załamania
światła można wykorzystać do jego rozszczepienia, czyli uzyskania światła w
kolorach tęczy ze światła białego.
Na pewno obserwowaliście już zjawisko
powstawania na niebie wielobarwnego łuku – tęczy. Jeśli nie, to może
widzieliście, jak mienią się barwami krople rosy w słoneczny poranek. Postawcie
szklankę gazowanej wody mineralnej, tak aby oświetlały ją promienie słoneczne.
Zaobserwujecie wówczas, że pęcherzyki gazu w szklance zmieniają swoją
barwę i połysk. Wszystkie te zjawiska są przejawem rozszczepienia
(dyspersji) światła.
Fizykiem, który jako pierwszy udowodnił, że
światło białe jest mieszaniną różnych barw, był znany nam już odkrywca prawa
powszechnego ciążenia Isaac Newton.
Właśnie Newton w swoim eksperymencie wykorzystał pryzmat.
Poniższą notatkę wraz z rysunkiem przepisz do zeszytu.
Pryzmat
to bryła z materiału optycznie przezroczystego (zwykle ze szkła), będąca
graniastosłupem o podstawie trójkąta. Światło przechodząc przez pryzmat,
ulega podwójnemu załamaniu, po raz pierwszy na granicy ośrodków powietrze–szkło
(przy wejściu do pryzmatu), po raz drugi na granicy szkło–powietrze (przy
wyjściu z pryzmatu). Bieg promienia światła w pryzmacie przedstawia
poniższa ilustracja.
Rozszczepienie światła słonecznego za
pomocą pryzmatu dokonane przez Newtona w latach 1665–66 zostało uznane przez
świat nauki za jeden z dziesięciu najpiękniejszych eksperymentów w historii
fizyki. Uczony wykazał w ten sposób, że światło białe jest w istocie mieszaniną
barw.
Podczas
przejścia przez pryzmat największemu odchyleniu od pierwotnego kierunku ulega
światło fioletowe, a najmniejszemu czerwone.
Aby lepiej
zrozumieć na czym polega rozszczepienie światła obejrzyj film na kanale
Youtube:
Otwórz podręcznik na stronach 252 – 253.
Znajdują się tutaj zadania do rozwiązania. Rozwiąż te, które potrafisz –
przepisuj całe uzupełnione zdania (spróbuj rozwiązać wszystkie zadania).
Nie
zapomnijcie napisać czyja to praca (imię, nazwisko, klasa)!
W razie
pytań, wątpliwości, kłopotów piszcie na ten sam adres.
Komentarze
Prześlij komentarz