8 maja, język polski, kl.VII
Temat: Co ludzkość zawdzięcza rozumowi? Cz. Miłosz "Zaklęcie"
1.Zapisz znaczenie podanych związków frazeologicznych:
2.Przeczytaj wiersz, podr. s.243-244.
3. Wyjaśnij, jak rozumiesz argumenty, którymi poeta popiera tezę:Piękny jest ludzki rozum
i niezwyciężony.
1.Zapisz znaczenie podanych związków frazeologicznych:
- Zjeść wszystkie rozumy ..............................................................
- Trafić komuś do rozumu ..........................................................
- Ogarnąć coś rozumem ..............................................................
- Postradać rozum ..........................................................
- Pójść po rozum do głowy ................................................
- Nauczyć kogoś rozumu.................................................
2.Przeczytaj wiersz, podr. s.243-244.
3. Wyjaśnij, jak rozumiesz argumenty, którymi poeta popiera tezę:Piękny jest ludzki rozum
i niezwyciężony.
ROZUM PIĘKNY
ponad to, co jest, wynosi, co być powinno-Ludzie ciągle dążą do czegoś nowego, podejmują nowe wyzwania
nieprzyjaciel rozpaczy- .............................................................................................
przyjaciel nadziei- ..............................................................................................
nie zna Żyda ni Greka, niewolnika ni pana- ............................................................
w zarząd oddając nam wspólne gospodarstwo świata- ........................................................
mówi nam, że wszystko jest ciągle nowe pod słońcem- ........................................................
ROZUM NIEZWYCIĘŻONY
Ani krata, ni drut, ni oddanie książek na przemiał- Człowieka można zamknąć w więzieniu, jego rozumu nie. Książki można spalić, ale myśl pozostanie.
Ani wyrok banicji(wygnanie) nie mogą nic przeciw niemu- .......................................................
4. Dlaczego niektóre wyrazy zapisane są w wierszu wielką literą wbrew regule ortograficznej, np. Prawda ?
5. Przeczytaj informacje z ramki Mam pojęcie, podr. s.244( uważnie i ze zrozumieniem, by coś zapamiętać).
Zrób zdjęcie notatki i prześlij mailem.
Komentarze
Prześlij komentarz