09.06.2020 r. - kl.5 - wychowanie do życia w rodzinie
09.06.2020 r. – kl. 5 – wychowanie do życia w rodzinie
Temat: Dobre wychowanie.
Pamiętajmy, że zasady dobrego wychowania ułatwiają życie. Dobrych manier
należy przestrzegać w domu, szkole i miejscach publicznych. „Dobre wychowanie to umiejętność
kulturalnego i eleganckiego zachowania się w każdej sytuacji. To postawa
otwartości
i życzliwości względem drugiego człowieka, ale
także bardzo konkretna wiedza: jakie ubranie włożyć na przyjęcie do cioci,
jakie zasady obowiązują w teatrze czy też w jaki sposób rozpocząć rozmowę z
nowopoznaną osobą.”
Gdy byliście małymi dziećmi rodzice zachęcali Was do stosowania zwrotów
grzecznościowych: proszę, dziękuję, przepraszam. Osoba, która umie się
dostosować
do właściwych zasad zachowania jest
szanowana. Te zasady nazywamy
savoir-vivre”em
i obejmują one wszystkie dziedziny
życia. Podpowiadają nam, jak zachować się
w określonych sytuacjach, aby nie narazić
się na krytyczne uwagi, śmieszność,
aby nie obrazić innych i być
zaakceptowanym w towarzystwie.
DOM – to pierwsze miejsce
nauki dobrych manier. Przejawiają się one w tym,
że pamiętamy o ważnych rocznicach,
uroczystościach rodzinnych. Potrafimy składać okolicznościowe życzenia w formie
ustnej i pisemnej. Sami wychodzimy z inicjatywą niesienia pomocy w domu. Mówimy
dobrze o swoich bliskich, nie opowiadamy publicznie o ich wadach. Przy stole
zawsze najpierw podajemy potrawy innym, starszym od nas, a dopiero później
nakładamy sobie. Dziękujemy zawsze za posiłek i wszelką pomoc rodzinną.
SZKOŁA – tu oczekuje się od Was
kulturalnego zachowania. Zawsze należy pozdrawiać nauczycieli i innych
pracowników szkoły zwrotem „dzień dobry”, czy żegnać: „do widzenia”. Kulturalny
uczeń nie spóźnia się na lekcje, chyba że z ważnych przyczyn. Odrabia
systematycznie zadania i przygotowuje się do lekcji – jest to wyraz szacunku
wobec nauczycieli, rodziców oraz rówieśników. Pomaga koleżankom czy kolegom w
nauce.
Dziecko o dobrych manierach nie
przerywa innym, lecz pozwala im dokończyć wypowiedź. Nie używa brzydkich
wyrazów, czyli takich, które uważane są za wulgarne, czy obraźliwe. Wypowiada
się, używając konkretnych argumentów, a jeśli nie ma racji, potrafi to przyznać.
MIEJSCA PUBLICZNE – Osoba
kulturalna wie, jak należy zachować się w kinie, teatrze,
w środkach komunikacji (autobusie,
pociągu…). Nie krzyczy głośno, aby nie przeszkadzać innym, nie komentuje, np.
tego, co dzieje się na ekranie czy scenie, nie rozrzuca śmieci. Ustępuje
miejsca osobom starszym, z małymi dziećmi…
UBIÓR – świadczy o naszej
kulturze osobistej. Ubrania są naszą wizytówką. Nie chodzi
o to, aby afiszować się drogimi,
markowymi rzeczami. Najważniejsze, żeby ubrania były czyste, schludne i
stosowne do okoliczności. Rozumiecie na pewno, że szkoła to nie dyskoteka, a
teatr czy filharmonia to nie plaża – w każdym z tych miejsc obowiązuje właściwy
strój. W instytucjach kultury konieczny jest strój galowy, a do szkoły należy
nosić skromny
i niewyzywający. Jeśli w szkole jest
akademia lub inna uroczystość, należy pamiętać
o odświętnym stroju. Ubrania chronią
Waszą intymność, a także pomagają wyrazić styl
i osobowość. Pamiętajcie, że „ubranie
to nie przebranie”. Nie podążajcie ślepo za modą,
ale noście takie stroje, w których
czujecie się dobrze.
Opracowano na podstawie: Wędrując
ku dorosłości. WdŻwR, podręcznik i z.ćw. do kl. 4.
Komentarze
Prześlij komentarz