09.06.2020 r. - kl.5 - wychowanie do życia w rodzinie


09.06.2020 r. – kl. 5 – wychowanie do życia w rodzinie
Temat: Dobre wychowanie.

   Pamiętajmy, że zasady dobrego wychowania ułatwiają życie. Dobrych manier należy przestrzegać w domu, szkole i miejscach publicznych. „Dobre wychowanie to umiejętność kulturalnego i eleganckiego zachowania się w każdej sytuacji. To postawa otwartości
 i życzliwości względem drugiego człowieka, ale także bardzo konkretna wiedza: jakie ubranie włożyć na przyjęcie do cioci, jakie zasady obowiązują w teatrze czy też w jaki sposób rozpocząć rozmowę z nowopoznaną osobą.”
    Gdy byliście małymi dziećmi rodzice zachęcali Was do stosowania zwrotów grzecznościowych: proszę, dziękuję, przepraszam. Osoba, która umie się dostosować
do właściwych zasad zachowania jest szanowana. Te zasady nazywamy  savoir-vivre”em
i obejmują one wszystkie dziedziny życia. Podpowiadają nam, jak zachować się
w określonych sytuacjach, aby nie narazić się na krytyczne uwagi, śmieszność,
aby nie obrazić innych i być zaakceptowanym w towarzystwie.
   DOM – to pierwsze miejsce nauki dobrych manier. Przejawiają się one w tym,
że pamiętamy o ważnych rocznicach, uroczystościach rodzinnych. Potrafimy składać okolicznościowe życzenia w formie ustnej i pisemnej. Sami wychodzimy z inicjatywą niesienia pomocy w domu. Mówimy dobrze o swoich bliskich, nie opowiadamy publicznie o ich wadach. Przy stole zawsze najpierw podajemy potrawy innym, starszym od nas, a dopiero później nakładamy sobie. Dziękujemy zawsze za posiłek i wszelką pomoc rodzinną.
    SZKOŁA – tu oczekuje się od Was kulturalnego zachowania. Zawsze należy pozdrawiać nauczycieli i innych pracowników szkoły zwrotem „dzień dobry”, czy żegnać: „do widzenia”. Kulturalny uczeń nie spóźnia się na lekcje, chyba że z ważnych przyczyn. Odrabia systematycznie zadania i przygotowuje się do lekcji – jest to wyraz szacunku wobec nauczycieli, rodziców oraz rówieśników. Pomaga koleżankom czy kolegom w nauce.
Dziecko o dobrych manierach nie przerywa innym, lecz pozwala im dokończyć wypowiedź. Nie używa brzydkich wyrazów, czyli takich, które uważane są za wulgarne, czy obraźliwe. Wypowiada się, używając konkretnych argumentów, a jeśli nie ma racji, potrafi to przyznać.
   MIEJSCA PUBLICZNE – Osoba kulturalna wie, jak należy zachować się w kinie, teatrze,
w środkach komunikacji (autobusie, pociągu…). Nie krzyczy głośno, aby nie przeszkadzać innym, nie komentuje, np. tego, co dzieje się na ekranie czy scenie, nie rozrzuca śmieci. Ustępuje miejsca osobom starszym, z małymi dziećmi…
   UBIÓR – świadczy o naszej kulturze osobistej. Ubrania są naszą wizytówką. Nie chodzi
o to, aby afiszować się drogimi, markowymi rzeczami. Najważniejsze, żeby ubrania były czyste, schludne i stosowne do okoliczności. Rozumiecie na pewno, że szkoła to nie dyskoteka, a teatr czy filharmonia to nie plaża – w każdym z tych miejsc obowiązuje właściwy strój. W instytucjach kultury konieczny jest strój galowy, a do szkoły należy nosić skromny
i niewyzywający. Jeśli w szkole jest akademia lub inna uroczystość, należy pamiętać
o odświętnym stroju. Ubrania chronią Waszą intymność, a także pomagają wyrazić styl
i osobowość. Pamiętajcie, że „ubranie to nie przebranie”. Nie podążajcie ślepo za modą,
ale noście takie stroje, w których czujecie się dobrze.
   Opracowano na podstawie: Wędrując ku dorosłości. WdŻwR, podręcznik i z.ćw. do kl. 4.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

09.06 wtorek, klasa 6, Geografia

15 maja, język polski, kl. V