16 kwietnia, język polski, kl. IV

Temat: Na tropach przenośni.
1.Przeczytaj definicję przenośni(metafory)- podr., s.228 Zapamiętaj.
2.Metafora to inaczej niezwykłe połączenie słów. Na czym to polega, wyjaśnię na przykładzie sformułowania kaskada kwiatów. Przepisz do zeszytu.
kaskady wody- zwykłe połączenie słów


 spadający strumień wody, wodospad ←kaskada kwiatów
                                                                         ↓znaczenie przenośne, nowe-niezwykłe połączenie słów
                                    duże ilości kwiatów, zwieszających się z balkonów, przypominające wodospad
3. Wykonaj polecenie 3., 4. , s.228.
4. Przyporządkuj podane metafory do wierszy poznanych wcześniej. W nawiasie podaję ich tytuły (Moje próżnowanie, Wyliczanka, Wyciągnięta ręka, Kosze pełne snów, Obłoki). Znajdź je w podręczniku, aby odszukać poniższe przenośnie.

  • przekrzywiona czapa śmieje się do rzeki;
  • dachy domów wyciągają szyje po kryjomu;
  • wychylają się węszące pyszczki wierszy;
  • rosną ogromne kosze ze snami;
  • idzie niebem śpiew skowronka
Przepisz je do zeszytu, a obok wpisz tytuł wiersza.
5. Wybierz z pol. 7. , s.229 , dwa przykłady i wyjaśnij, co oznaczają.
6. Wykonaj pol. 8. , s.229.


Komentarze

Popularne posty z tego bloga

09.06 wtorek, klasa 6, Geografia

15 maja, język polski, kl. V