21.04.2020 r. - kl. 4 - WYCHOWANIE DO ŻYCIA W RODZINIE
21.04.2020 r. – kl. IV – V-
WYCHOWANIE DO ŻYCIA W RODZINIE
TEMATYKA do rozważania, przedyskutowania: Zrozumieć
siebie i innych.
Wcześniej rozmawialiśmy, także na lekcjach przyrody, o zmianach
fizycznych zachodzących w okresie dojrzewania. „Dziś porozmawiamy o zmianach zachodzących w sferze emocjonalnej”,
psychice, emocjach i sposobie myślenia. „Huśtawka hormonalna powoduje huśtawkę
nastrojów: czujecie się szczęśliwi, zadowoleni z życia, a za chwilę ogarnia was
przygnębienie, niepokój lub smutek czy złość.: „Choć te napięcia bywają dla nas
nieprzyjemne, są zupełnie normalne.” Powinniście jednak, tak jak każdy z nas
uczyć się kontrolowania emocji i reagowania na różne sytuacje we właściwy
sposób – wymaga to czasu i współpracy z wieloma ludźmi: koleżankami, kolegami,
rodzicami, rodzeństwem, nauczycielami itp. Musimy bardzo się starać, aby nie
ranić bliskich nam osób. „Uczmy się kulturalnego wyrażania własnego zdania i
takiego mówienia o swoich emocjach, które nie sprawia bólu innym – nawet jeśli
dyskutujemy o sprawie, która rozgrzewa nas do czerwoności.”
„Bywa, że w okresie wielkich przemian zmieniają się wasze relacje z rówieśnikami. Niektóre
przyjaźnie przetrwają, ale może zdarzać się i tak, że przyjaciel czy
przyjaciółka rozluźni kontakty, czasem nawet zdradzi zaufanie i sprawi zawód. To
boli, lecz nie należy zasklepiać się w smutku i rozpamiętywać urazy. Wokół was
jest wiele osób, a wśród nich na pewno są także dziewczęta i chłopcy
poszukujący przyjaźni. (…) Warto być otwartym na nowe kontakty, nawiązywać nowe
relacje, by wśród koleżanek i kolegów znaleźć przyjaciela na kolejne lata.”
„Dorastanie wiążę się nieodłącznie z dążeniem do niezależności.
Nastolatki chciałyby same o sobie decydować: o swoim ubiorze, sposobie
spędzania wolnego czasu, godzinie powrotu do domu…(…). Dążenie takie (…) jest
słuszne i właściwe, na tym polega przecież dojrzewanie do dorosłości. Musicie
jednak pamiętać o dwóch zasadach:
1. Podejmowanie decyzji zawsze wiąże się
z odpowiedzialnością. Skoro
decydujesz, odpowiadasz za skutki tej decyzji.” Zawsze, gdy podejmujesz decyzję
zadaj sobie pytanie: „Co może się stać, gdy…” (np. co może się stać, gdy wybiorę
się w góry w sandałach – mogę zwichnąć nogę, przewodnik może mi kazać wrócić do
domu z powodu złego przygotowania do wycieczki… ). Jeśli zastanawiamy się nad
skutkami naszych słów, czynów to budujemy w ten sposób poczucie odpowiedzialności.
2. „Pamiętajcie, że niezależność nie
oznacza samowoli. Żyjemy wśród innych ludzi i dążąc do niezależności, nie
możemy zapominać o ich prawach, a także o zasadach
współżycia społecznego” , dbania o prawa innych ludzi. ( „Podejmując decyzję,
że prosto po szkole pójdziesz na zakupy z przyjaciółmi, musisz wziąć pod uwagę
niepokój rodziców, gdy nie wrócisz do domu o czasie. (…) Zasady współżycia
domowego nakazują
zadzwonić i poinformować o swoich planach.)
Zastanówcie się, jakie znaleźć sposoby na przepędzenie smutków.
Jak rozmawiać w rodzinie, z rówieśnikami, żeby znaleźć dobre rozwiązania
problemów i unikać konfliktów.
Tekst: podręcznik
i zeszyt ćw. do kl.5: „Wędrując ku dorosłości. Wychowanie do życia w rodzinie
…, pod red. Teresy Król
Komentarze
Prześlij komentarz