28.04.,wtorek,kl.5,plastyka

Temat lekcji: Dlaczego antyczne kolumny,łuki,kopuły podobają się i inspirują architektów do dziś.

polecenia:

przeczytaj tekst ze str.60-68 O BUDOWLACH
 przeczytaj tekst ze str.70-77 OKIEM ARCHITEKTA

znajdziesz tam
 reprodukcje dzieł ilustrujące obecność antycznych form w różnych okresach historii
schematy i zdjęcia porządków architektonicznych


1.

Schemat Dorycki (męski)
Ok. 458-447 p.n.e., Świątynia Partenon w Grecji
Kolumna z marmuru
Wysokość ok. 11 m, promień podstawy ok. 2 m
Cechy - ciężki, osiadły, surowy, monumentalny

2.

Schemat Joński (kobiecy)
Ok. 427 - 424 rok p.n.e., świątynia Nike Apteros, Ateny, Grecja
Kolumna z marmuru
Wysokość kolumny ok. 4 m, promień ok. 1 m
3.

Schemat Koryncki (dziewczęcy)
Ok. 131 r. p.n.e., świątynia Zeusa Olimpijskiego, Ateny, Grecja.
Kolumny z marmuru
Wysokość ok 17 m, promień ok. 2 m
Cechy: lekki, smukły, bogato zdobiony



Piękno i harmonia – architektura i rzeźba w okresie klasycznym ...
Praca plastyczna: wykonaj swój łuk triumfalny.technika pastela lub inna jaką masz.

Notatkę możesz wkleić do zeszytu.


Komentarze

Popularne posty z tego bloga

09.06 wtorek, klasa 6, Geografia

15 maja, język polski, kl. V