6.05 środa klasa 8 fizyka



Witam Was serdecznie, mam nadzieję, że jesteście zdrowi.

   Z dzisiejszej lekcji dowiecie się, w jaki sposób powstają obrazy w zwierciadłach płaskich.

   Napiszcie temat lekcji z datą 6.05:

Temat lekcji: Obrazy w zwierciadłach płaskich.

Poniższą notatkę wraz z rysunkiem przepisz do zeszytu.

   Zgodnie z prawem odbicia promienie świetlne odbijają się od powierzchni zwierciadła. Odbite promienie docierają do naszych oczu. Jeśli zostaną przedłużone po drugiej stronie zwierciadła (linie przerywane).

   Aby wyznaczyć konstrukcyjnie obraz punktu w zwierciadle płaskim, musisz skorzystać minimum z dwóch promieni świetlnych wychodzących z punktu leżącego przed zwierciadłem. Pierwszy prostopadły do powierzchni zwierciadła odbija się od zwierciadła i powraca taką samą drogą, jaką przybył. Jego przedłużenie pozwoli ci na wyznaczenie prostej, na której powinien znaleźć się obraz. Drugi zostaje wysłany pod pewnym kątem do powierzchni zwierciadła i zgodnie z prawami fizyki odbija się od niej pod takim kątem, pod jakim pada. Odbite promienie rozbiegają się. Gdy jednak trafią do oka, powstanie wrażenie, jakby oba promienie wychodziły z wnętrza zwierciadła, z jakiegoś punktu, który znajduje się po drugiej stronie. Oczywiście, że takiego punktu tam w rzeczywistości nie ma. Punkt, o którym mówimy, to obraz pozorny punktu znajdującego się przez zwierciadłem. Obraz taki powstaje w punkcie przecięcia się przedłużeń promieni odbitych od zwierciadła. Widać to dokładnie na poniższej ilustracji:


Obrazy otrzymywane za pomocą zwierciadeł płaskich są:
  • ·      pozorne
  • ·      proste (nie są odwrócone do góry nogami)
  • ·      tej samej wielkości co przedmiot


Zapamiętaj!
   Obraz pozorny powstaje za zwierciadłem w miejscu, gdzie przecinają się przedłużenia promieni odbitych. Promienie w rzeczywistości nie wychodzą z tego punktu, ale zdają się z niego wychodzić. W rezultacie obserwator widzi w lustrze obraz punktu dokładnie w miejscu przecinania się przedłużeń promieni odbitych – stąd bierze się wrażenie oglądania świata po drugiej stronie lustra.

   Zwierciadła płaskie znalazły szerokie zastosowanie zarówno w życiu codziennym, jak i w wielu urządzeniach.

     W urządzeniach zwykle zwierciadła płaskie stosowane są do zmiany kierunku biegu promieni świetlnych. 
Jan Heweliusz wynalazł peryskop, którego ważnym elementem jest układ zwierciadeł płaskich.


   Peryskop w swojej pierwotnej wersji wykorzystywał układ zwierciadeł, który pozwalał na powstawanie w naszym oku obrazów przedmiotów znajdujących się za przeszkodami.

Ciekawostka
   Potoczna nazwa jednego z typów aparatów fotograficznych, czyli „lustrzanka”, nawiązuje do płaskiego zwierciadła (lustra) będącego istotnym elementem jego konstrukcji.

   Aby lepiej zrozumieć pojęcia związane z powstawaniem obrazów w zwierciadłach płaskich zachęcam do obejrzenia filmu na kanale Youtube:


   Następnie rozwiąż zadania: 2, 3, 4 ze strony 236 i 237 (podręcznik). W zad. 2 przepisz całe uzupełnione zdania. W zad. 4 narysuj uzupełniony rysunek.
Zrób zdjęcie rozwiązanym zadaniom w zeszycie i prześlij na mój adres: jolantalepianka95@gmail.com
Nie zapomnijcie napisać czyja to praca (imię, nazwisko, klasa)!
W razie pytań, wątpliwości, kłopotów piszcie na ten sam adres.

POWODZENIA!

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

26.10.2020 r. - kl.7 - HISTORIA

09.06 wtorek, klasa 6, Geografia